Thomas Gilovich, a Cornell Egyetem pszichológusa vágott bele egy nagyszabású kutatásba, aminek célja az volt, hogy rájöjjön, mi a boldogság forrása. Azt találták, hogy elsődlegesen az élmények szerzik nekünk a legtöbb boldogságot. Ezek, a tárgyi javakkal ellentétben, már bekövetkezésük előtt is örömmel töltenek el minket: a tervezgetés a nyaralás előtt, a készülődés egy esti programra önmagában is jó érzés. Ezután maga az élmény – újdonság, izgalmas és minden érzékszervünkre hat –, majd végül még az élmények felidézése emlékezetünkből is boldogsággal tölt el minket.
Az élmények mellett a tárgyak megvásárlása csupán egyszer szerez örömet: amikor megvesszük azokat. Azonban ehhez az érzéshez gyorsan hozzászokunk, hiszen naponta vásárolunk mindenfélét. Mélyen ezt azért mi is érezzük: gondoljunk vissza arra, hogy mit vettünk utoljára, és ez milyen érzéssel tölt el minket. Most idézzük fel a nyári nyaralás egy napját! Na, melyik melengette meg jobban lelkünket? Ugye, hogy az utóbbi?
Mégis többször vásárolunk spontán egy szép felsőt vagy új körömlakkot, mint például egy koncertjegyet! Bár igaz, hogy a tárgyak megvétele azonnali, kézzelfogható eredménnyel jár, nem úgy, mint egy repjegy, ami csak virtuálisan létezik, és két hónap múlva történő utazásra jogosít fel, de emlékezzünk vissza: Gilovich kutatása szerint a tapasztalati élmények már létrejöttük előtt örömet szereznek. Így amikor legközelebb rosszkedvünk van, ne egy cipőboltba ugorjunk be, hanem nézzük meg, éppen milyen ajánlatokkal kedveskednek nekünk a légitársaságok, vagy keressünk egy gyönyörű túraútvonalat, vagy egzotikus utat, hétvégi örömteli pihenést!
UNOD A FOGLALÁSOK KÁOSZÁT?
Biztonság, kényelem és megbízhatóság egy zárt körű, felelősségteljes utazási klub keretein belül: